fredag 4 juli 2008

Nyttiga scones & matiga picknickscones

Häromdagen var Magda och Max här på besök. Jag bakade då scones, som vi hade med oss på vår picknick. I inlägget lovade jag att komma med receptet, och såklart håller jag vad jag lovar.

Det här är två varianter av scones baserat på samma grundrecept. De nyttiga sconesen är bakade med enbart dinkelmjöl. Dessutom innehåller de vetekli, som gör dem extra fiberrika. Väldigt nyttiga alltså. Och viktigast av allt: supergoda!!! Det här är det bästa receptet jag har på scones! I vanliga fall blir de lite torra efter ett tag, men dessa håller sig riktigt bra. Självklart går det jättebra att frysa dem också.

De matiga picknicksconesen är bakade på grundreceptet, vilket gör att man kan säga att de faktiskt också är nyttiga. Sedan är det tillsatt ett par "matigare" ingredienser". Man kan variera de "matiga" ingredienserna som man vill och efter vad man har hemma... Här kommer i alla fall ett förslag som funkade väldigt bra.

Nyttiga scones & matiga picknickscones 12 st små

Grundrecept:
2 dl dinkelsikt
1,5 dl fullkornsdinkelmjöl

2 msk vetekli

2 tsk bakpulver

0,5 tsk salt

1 dl turkisk yoghurt

1,5 dl mjölk

2 msk flytande smör

1 ägg

Sätt ugnen på 225°C. Blanda ihop alla torra ingredienser i en bunke. Tillsätt sedan övriga ingredienser och arbeta ihop en kladdig deg. Sleva upp degen i muffinsformar (en muffinsform i teflon används med fördel). Grädda i ugnen 10-15 min. Servera tex. med marmelad och ost till en kopp rykande te och njut!

Matiga ingredienser:
1/2 zucchini
6 soltorkade tomater

6 skivor pepparsalami

Skär zucchinin i mindre kuber. Skiva tomater och salami tunnt. Gör degen enligt grundreceptet, men innan du lägger upp den i formen tillsätter du de matiga ingredienserna. Sleva sedan upp i muffinsformarna, och gärdda slutligen i ugnen på 225°C i ca 15 min. Ta med sconesen på picknick och njut av dem i det gröna tillsammans med ett glas kall, god dricka!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Låt fantasin flöda och skriv vad som faller dig in. Dock censurerar jag - varken reklam eller "besöksraggning" är välkommet!